Min dag som toastmadame
Tänker tillbaka på när jag var toastmadame på min systers bröllop för snart två år sedan.
Vilket otroligt vackert bröllop dom hade.
Det var verkligen jätte roligt att vara toastmadame, men stressigt och mycket mycket nervöst.
Därför ska vi ha två på vårat.
Det jag var mest nervös över var att samordna talen med när nya rätter skulle komma in, men serveringspersonalen på Nolhaga Slott var väldigt proffessionella och duktiga och allt gick jätte bra.
Hittade mitt "schema" för ett tag sedan, så här såg det ut:
Jag och bruden
Vilket otroligt vackert bröllop dom hade.
Det var verkligen jätte roligt att vara toastmadame, men stressigt och mycket mycket nervöst.
Därför ska vi ha två på vårat.
Det jag var mest nervös över var att samordna talen med när nya rätter skulle komma in, men serveringspersonalen på Nolhaga Slott var väldigt proffessionella och duktiga och allt gick jätte bra.
Hittade mitt "schema" för ett tag sedan, så här såg det ut:
- Hämta bruden 09.00
- Åka och hämta brudbukett och corsage
- Frisör 09.30
- Vi blir hämtade 12.30 och fick åka till Nolhaga slott.
- På slottet ge tallista till personal
- Ge tipspromenadlappar till brudgum
- Kolla ljudet i "vigselrum"
- Stå vid dörren från ca 14.40 och hälsa gäster välkomna: "Välkommen, garderob och toalett finns därborta. Presenter lämnas på övervåningen på ett bord. Vigseln börjar kl. 15.00 på övervåningen. Vill ni hålla till kontakta mig. Eller, Du kommer presenteras som talare direkt efter förrätten.
- Vigseln: trycka på play (stereon) och sedan sänka musiken när brudparet står framför vigselförrättaren.
- Efter kyss ställ dig upp och fotografera.
- Sätt igång utgångsmusiken efter en minut (här strulade stereon i några sekunder och jag fick nästan hjärtinfakt)
- Ställ dig vid dörren efter brudparet gått för fotografering och säg: "Nu blir det tipspromenad för paret ska fotograferas . Av mig får ni en lapp och penna. Nu är det så att ingen kommer att veta alla frågor och dom kan vara svåra men gör ert bästa. Efter rundan samlas vi i baren på nedervåningen där vi kommer skåla för dom nygifta."
- Efter brudparet utbringa en skål för brudparet säg sen: "Alla är välkomna en trappa upp för bröllopsmiddagen. Observera att det är bordsplacering.
- Efter dom andra gått upp rättar vi tipspromenaden jag får veta topp 3.
- Går sen upp och ber alla ställa sig och välkomna brudparet med en skål.
- 16.40 brudgum hälsar alla välkomna
- Presentera brudets far som talare
- Sen blev det middag, presentation av flera talare och ungefär efter middagen kunde jag börja koppla av.
- Mitt jobb avslutades med att få alla att vinka hejdå till brudparet när dom åkte iväg med limousin. Och säga: "Tack för att ni har gjort brudparets dag oförglömlig. Alla som vill får nu stanna kvar här till klockan 2 och festa vidare med mig."
Jag och bruden
Kommentarer
Postat av: Vicke
Så fina :-)
Trackback